play_arrow

پادکست

اپیزود ۴۲ – استراتژی اقتصادی رضاشاه

مجتبی شایسته ۳۱ تیر ۱۴۰۲ 30


Background
share close

اپیزود چهل و دوم پادکست ایران و انقلاب، به موضوع استراتژی اقتصادی رضاشاه می پردازد. رضاشاه برای توسعه اقتصادی نیازمند تامین هزینه های مربوط به آن بود. رضا شاه از چند راه این کار را انجام داد. اول افزایش درآمد نفتی، دوم افزایش درآمدهای مالیاتی، انحصاری کردن برخی تولیدات داخلی و درنهایت افزایش پایه میزان پولی و حجم اسکناس درگردش بود.

اما چرا با وجود توسعه اقتصادی حتی روشنفکران از رضا شاه حمایت نکردند. از طرف دیگه باتوجه به دوران رکود رضاشاه به توسعه اقتصادی موفقی دست پیدا کرد. اما رضاشاه شبیه برخی از حاکمان زمان خود، مخصوصا مصطفی کمال بود. اما چرا رضا شاه از قدرت پایگاه های اجتماعی برخوردار نبود.

اپیزود چهل و دوم پادکست ایران و انقلاب روایتی از استراتژی اقتصادی رضاشاه را می شنویم. سه المان مهم در تثبیت قدرت، دوم ساختار سیاسی و سوم پایگاه های اجتماعی در جامعه می باشد.

شما می تونید پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس بشنوید. عبارت پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس جست و جو کنید. یا اینجا را کلیک کنید و ما را دنبال کنید. صفحه ما در اپل پادکست اینجا هست. صفحه ما در گوگل پادکست را اینجا می توانید پیدا کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا می تونید دنبال کنید. صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می توانید پیگیری کنید.

 

Rate it
اپیزود قبلی
ساخت راه آهن ایران
پادکست ایران و انقلاب
play_arrow
share playlist_add
close
  • 26

برداشت خوانی

اپیزود ۴۱ – رضاشاه و توسعه اقتصادی ایران

مجتبی شایسته ۲۴ تیر ۱۴۰۲

اپیزود چهل و یکم پادکست ایران و انقلاب، به موضوع رضاشاه و توسعه اقتصادی ایران می پردازد. رضاشاه برای توسعه اقتصادی از توسعه راه های ارتباطی شروع کرد. پروژه ساخت […]

ادامه trending_flat

اپیزودهای مشابه
نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.