play_arrow

پادکست

اپیزود ۴۹ – اشغال ایران و سقوط رضاشاه

مجتبی شایسته ۱۵ مهر ۱۴۰۲ 39


Background
share close

چهل و نهمین اپیزود پادکست ایران و انقلاب به صورت مفصل داستان سقوط رضاشاه و اشغال ایران در جنگ جهانی دوم را روایت می کند. آلمانی ها در تابستان سال ۱۳۲۰ به شوروی حمله می کند. مقاومت مردم شوروی در مقابل ارتش آلمان برای انگلیس مهم بود. پس تامین تسلیحات برای تثبیت این مقاومت ضروری به نظر میرسید، اما دریای سیاه و مدیترانه امن نبود، پس ایران و خلیج فارس تنها راه پیروزی به نظر می رسید.

دو کشور روسیه و انگلیس طی دو یادداشت از دولت ایران درخواست اخراج نیروهای آلمانی را می کنند. اما رضاشاه این رفتار رو دخالت در امور داخلی ایران می دونست و به این درخواست تن نداد.

اپیزود چهل و نهم داستان سقوط رضاشاه را روایت می کند. رادیو بی بی سی به تبلیغات علیه شاه می پردازد. نمایندگان مجلس هم در مقابل پروپاگاندای رادیو بی بی سی شکست می خورند. در نهایت رضاشاه چاره‌ای جز ترک کشور و انتقال قدرت به ولیعهد نداشت.

برای حمایت مالی از پادکست ایران و انقلاب می توانید اینجا را کلیک کرده و از طریق سایت حامی باش اقدام کنید. شما میتونید از طریق شماره کارت ۵۰۴۱۷۲۱۱۱۲۷۹۱۹۴۳ به نام مجتبی شایسته نیز از ما حمایت مالی کنید.

برای پیگیری و شنیدن ما در کست باکس عبارت پادکست ایران و انقلاب یا تاریخ شفاهی انقلاب های ایران را در کست باکس جست و جو و یا اینجا را کلیک کنید. صفحه ما در اپل پادکست اینجا و در گوگل پادکست را اینجا می توانید پیگیری کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا و صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می توانید پیگیری کنید.

 

 

Rate it
اپیزود قبلی
تاریخ، سیاست، اجتماع
play_arrow
share playlist_add
close
  • 46

بهترین پادکست‌های فارسی

اپیزود ۴۸ – عبور از رضاشاه

مجتبی شایسته ۰۸ مهر ۱۴۰۲

چهل و هشتمین اپیزود پادکست ایران و انقلاب به وقایعی می پردازد که منجر به عبور از رضاشاه می شود. ارتش ایران در کمتر از ۳ روز در مقابل حمله […]

ادامه trending_flat

اپیزودهای مشابه
نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.