play_arrow

پادکست

بخش اول اپیزود ۶ – بختیاری ها چهارلنگ و هفت لنگ – ارتش در قاجار

مجتبی شایسته ۱۴ آبان ۱۴۰۱ 145


Background
share close

اپیزود ششم پادکست ایران و انقلاب با بررسی تنش بین سازمان های غیرطبقاتی، نگاهی دقیق تر به ساختار نهادهای نظامی ایران و ارتش در دوره قاجار و پیش از مشروطه می اندازد. ساختار نظامی ایران در آن دوره بیش از هر زمانی وابسته به اقوام و قبیله های مختلف بوده است. دولت مرکزی صرفا یک گارد شاهنشاهی و یک ارتش جوان به اسم نظام جدید داشته است. روند سربازگیری به دلیل اختلاف های قومی و قبلیه ای مشکلات متعددی برای حکومت ایجاد کرده بود.

در ادامه با بررسی دقیق تر ساختارهای ایل بختیاری، تنش های بین این اقوام بررسی می شود. ایل بختیاری با توجه به اینکه مهمترین بخش نظامیان ایران در آن دوره را تشکیل می دادند، یعنی سواره نظام ها، همواره مورد توجه حکومت بودند. حکومت در ساختارهای قدرت این اقوام دخالت می کرد. قسمتی از دخالت های حکومت در این قوم را نیز با هم بررسی می کنیم.

اپیزود ششم پادکست ایران و انقلاب تنش های طبقاتی و تاثیر آن در ساختار نظامی کشور و ارتش در زمان قاجار را بررسی می کند. ضرب المثل مرد بدون حامی مثل سگی هست که در بیابان زوزه میکشه مربوط به قدرت گیری اقوام ایل بختیاری هست. شما می تونید پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس بشنوید؛ عبارت پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس جست و جو کرده و یا اینجا را کلیک کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا می تونید پیگیری کنید. صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می توانید پیگیری کنید.

 

Rate it
اپیزود قبلی
نهادهای اجتماعی در قاجار
تاریخ، سیاست، اجتماع
play_arrow
share playlist_add
close
  • 65

پادکست

اپیزود ۵ – نهادهای اجتماعی در قاجار

مجتبی شایسته ۰۷ آبان ۱۴۰۱

اپیزود پنجم پادکست ایران و انقلاب به بررسی نهادهای اجتماعی در زمان قاجار و تنش بین سازمان های غیرطبقاتی در ایران سده نوزدهم میلادی می پردازد. عدم وجود دولت قدرتمند […]

ادامه trending_flat

اپیزودهای مشابه
نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.