play_arrow

پادکست

اپیزود ۲۹ – به توپ بستن مجلس، اولین کودتای ایران

مجتبی شایسته ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ 39


Background
share close

اپیزود بیست و نهم پادکست ایران و انقلاب، داستان اولین کودتای ایران و به توپ بستن مجلس را روایت می کند. شاه بعد از تظاهرات، دوباره به مشروطه سوگند خورد. قول داد درباری های حاضر در تجمع میدان توپخانه رو تبعید کنه. و بریگاد قزاق رو به وزارت جنگ منتقل کنه. اما برنامه ریزی روسیه برای پیروزی این کودتا بسیار دقیق بود. این داستان در اپیزود ۲۹ پادکست ایران و انقلاب بشنوید.

شیخ فضل الله در یک اعلامیه مردم را علیه کافران مشروطه خواه، دعوت به تجمع در میدان توپخانه کرد. بعد از نشون دادن حسن نیت شاه به مجلس، رییس قبایل شاهسون آذربایجان به شاه اعلام وفاداری میکنه. امیر مفخم هم با نیروهای مسلح خودش وارد تهران میشه و شاه پشتیبانی نظامی هم همراه خودش داشت.

تصویر زیر، عده ای از اعضای مجلس شورای ملی و مشروطه خواهان است که بعد از کودتا دستگیر شدند. سرنوشت افراد زیر در این اپیزود پادکست روایت شده است.نمایندگان مجلس شورای ملی اول

 

در این اپیزود پادکست ایران و انقلاب، به توپ بستن مجلس در واقع اولین کودتای برنامه ریزی شده ایران، توسط روسیه را روایت شده است. وقتی صحبت از کودتا میشه، همه یاد کودتای مرداد ۱۳۳۲ میفتند اما کسی از کودتای خرداد ۱۲۸۷ صحبتی نمی کنه.

شما می تونید پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس بشنوید. عبارت پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس جست و جو کنید. یا اینجا را کلیک کنید و ما را دنبال کنید. صفحه ما در اپل پادکست اینجا هست. صفحه ما در گوگل پادکست را اینجا می توانید پیدا کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا می تونید دنبال کنید. صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می توانید پیگیری کنید.

 

Rate it
اپیزود قبلی
هیئت تجار در مشروطه
تاریخ، سیاست، اجتماع
play_arrow
share playlist_add
close
  • 31

پادکست

اپیزود ۲۸ – اوضاع سیاسی بعد از مشروطه

مجتبی شایسته ۲۶ فروردین ۱۴۰۲

اپیزود بیست و هشتم پادکست ایران و انقلاب، اوضاع سیاسی بعد از مشروطه را روایت می کند. اصلاح قانون انتخابات، حق رای برای اقلیت های مذهبی، چاپ اولین مقاله مخالفت […]

ادامه trending_flat

نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.