play_arrow

تاریخی

اپیزود ۳۳ – جنبش جنگل و دموکرات ها در ایران

مجتبی شایسته ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 19


Background
share close

اپیزود سی و سوم پادکست ایران و انقلاب، داستان جنبش جنگل توسط میرزا کوچک خان و دموکرات ها نوسط شیخ محمد خیابانی را روایت می کند. بعد از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه تصور میشد رفتار دولت روسیه با وسیه ترازی متفاوت باشه. این نگاه که انگلیس جای روسیه رو میگیره و جکومت تحت نفوذ انگلیس درمیاد بوجود اومده بود.

آنگلوفیل به لایه های طرفدار انگیس در سطح حاکمیت سیاسی ایران گفته میشده. روسوفیل هم به گروه دوستداران روسیه اطلاق میشد. این عبارات تا اواسط دوران پهلوی نیز استفاده میشد. دموکرات های آذربایجان برای اولین بار از اصطلاح آزادستان بجای آذربایجان استفاده می کردند. این اولین تلاش برای تجزیه طلبی در ایران به صورت سیاسی بود.

اپیزود ۳۳ پادکست ایران و انقلاب قرارداد ۱۹۱۹، جنبش جنگل و دموکرات ها در ایران و چالش حکومت مرکزی رو روایت می کنه. یه برحه ای از تاریخ ایران شبیه به بازی تاج و تخت هست. جایی که شمال با نیروهای خودش میخواست آماده حمله به پایتخت و فتح کل قلمرو میشن. پس به بازی تاج و تخت خوش آمدید .

شما می تونید پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس بشنوید. عبارت پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس جست و جو کنید. یا اینجا را کلیک کنید و ما را دنبال کنید. صفحه ما در اپل پادکست اینجا هست. صفحه ما در گوگل پادکست را اینجا می توانید پیدا کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا می تونید دنبال کنید. صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می توانید پیگیری کنید.

 

Rate it
اپیزود قبلی
ایران در بحران
تاریخ، سیاست، اجتماع
play_arrow
share playlist_add
close
  • 28

پادکست

اپیزود ۳۲ – ایران در بحران و جنگ جهانی اول

مجتبی شایسته ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

اپیزود سی و دوم پادکست ایران و انقلاب، داستان تجزیه ایران و بحران بعد از مجلس دوم، قبل از جنگ جهانی اول را روایت می کند. صمصام السلطنه اولتیماتوم روسیه […]

ادامه trending_flat

اپیزودهای مشابه
نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.