play_arrow

تاریخی

اپیزود ۳۷ – نقش مجلس در سلطنت رضاخان

مجتبی شایسته ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ 25


Background
share close

اپیزود سی و هفتم پادکست ایران و انقلاب، تاثیر مجلس در به سلطنت رسیدن رضاخان بررسی می کند. ائتلاف رضاخان با محافظه کاران در مجلس چهارم و پنجم نقش مهمی توی سلطنت رضاخان داشت. این ائتلاف سبب نخست وزیری قوام السلطنه و آزاد شدن اشرافی میشه که سیدضیا دستگیر کرده بود.

تاجران در یک نامه سرگشاده از رضاخان تشکر می کنند. رضاخان طرحی را برای سربازگیری عمومی به مجلس میبره که باعث از بین رفتن ائتلاف میشه. این واقعه در پایان مجلس چهارم بود. اما نمایندگان در مجلس پنجم این لایحه رو امضا کردند. از طرفی رضاخان لایحه‌ای رو برای الغای سلطنت به مجلس میبره. این اتفاق سبب میشه محافظه کاران و روحانیون احساس خطر کنند و…

اپیزود ۳۷ پادکست ایران و انقلاب مسیر پرفراز و نشیب رضاخان و مجلس برای به سلطنت رسیدن او را روایت می کنه. شعار معترضان حامی مدرس این بود که ما دین نبی می خواهیم جمهوری نمی خواهیم. ما مردم قرآنیم، جمهوری نمیخواهیم .

شما می تونید پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس بشنوید. عبارت پادکست ایران و انقلاب را در کست باکس جست و جو کنید. یا اینجا را کلیک کنید و ما را دنبال کنید. صفحه ما در اپل پادکست اینجا هست. صفحه ما در گوگل پادکست را اینجا می توانید پیدا کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا می تونید دنبال کنید. صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می توانید پیگیری کنید.

 

Rate it
اپیزود قبلی
احمد کسروی و تاثیر او در تاریخ ایران
تاریخ، سیاست، اجتماع
play_arrow
share playlist_add
close
  • 38

پادکست

اپیزود ۳۶ – تاثیر روزنامه‌ها و نخبه‌ها در اوایل پهلوی چه بود؟

مجتبی شایسته ۲۰ خرداد ۱۴۰۲

اپیزود سی و ششم پادکست ایران و انقلاب، تاثیر نخبه‌ها و جراید رو در اوایل دوران پهلوی روایت می کند. سه روزنامه اصلاح طلب ایرانشهر، فرهنگستان و ماهنامه یک رویه […]

ادامه trending_flat

نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.