play_arrow

پادکست

اپیزود ۴۴ – اعتراضات در زمان رضاشاه

مجتبی شایسته ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ 42


Background
share close

دومین اپیزود فصل سوم پادکست ایران و انقلاب به موضوع اعتراضات در زمان رضاشاه می پردازد. اعتراضات اول، واکنشی به اجرای قوانین غیردینیِ داور و اعزام جوانان شهری به خدمت سربازی بود. علمای تهران مثل قبل میان قم تحصن می‌کنند. حکومت وقتی این شرایط رو می‌بینه میاد این وعده رو می‌ده که جوانان شهری رو به سربازی نمی‌فرسته و چندنفر از روحانیون رو هم به عضویت یه کمیته قضایی دربیاره. درنتیجه اعتراضات تموم می‌شه.

طبقه متوسط جدید که در ابتدای حاکمیت رضاشاه جزو حامیان او بودند به مخالفان منفعل تبدیل شدند. داور وزیر عدلیه قبل از اینکه به بهانه‌ای رسوا بشه پیش پیش خودکشی کرد. تقی زاده از سفارت ایران در انگلیس برکنار میشه. فرخی شاعر تندروی حزب سوسیالیست هم توی زندان فوت می کنه. …

داستان دو دوره از اعتراضات در زمان رضاشاه و نحوه برحورد حاکمیت با اعتراضات را در اپیزود چهل و چهارم روایت می کنیم. بی‌گمان با سرکوب شدید، از آشکار شدن این نارضایتی‌ها جلوگیری خواهد شد، ولی شاید در زمان مناسب دیگری، مانند درگذشت شاه، دوباره پدیدار شود.

برای حمایت مالی از پادکست ایران و انقلاب می توانید اینجا را کلیک کرده و از طریق سایت حامی باش اقدام کنید. شما میتونید از طریق شماره کارت ۵۰۴۱۷۲۱۱۱۲۷۹۱۹۴۳ به نام مجتبی شایسته نیز از ما حمایت مالی کنید.

برای پیگیری و شنیدن ما در کست باکس عبارت پادکست ایران و انقلاب یا تاریخ شفاهی انقلاب های ایران را در کست باکس جست و جو کرده و یا اینجا را کلیک کنید. صفحه ما در اپل پادکست اینجا و در گوگل پادکست را اینجا می توانید پیگیری کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا و صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می توانید پیگیری کنید.

** با احترام خدمت همه شنونده های عزیز، ثانیه هایی از این اپیزود سانسور شده است.

 

Rate it
اپیزود قبلی
تیمورتاش و رضاشاه
تاریخ، سیاست، اجتماع
play_arrow
share playlist_add
close
  • 39

پادکست

اپیزود ۴۳ – تثبیت قدرت رضاشاه

مجتبی شایسته ۰۴ شهریور ۱۴۰۲

اولین اپیزود فصل سوم پادکست ایران و انقلاب به موضوع تثبیت قدرت رضا شاه می پردازد. یکی از پایه های قدرت رضاشاه حمایت دربار و اشراف بود. رضا شاه تونسته […]

ادامه trending_flat

اپیزودهای مشابه
نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.