play_arrow

تاریخی

اپیزود ۶۹ – نقش اقوام در قدرت گیری حزب توده – فرقه دموکرات آذربایجان

مجتبی شایسته ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ 33


Background
share close

شصت و نهمین اپیزود پادکست ایران و انقلاب به نقش و تاثیر اقوام مختلف در قدرت‌گیری حزب توده و نقش حزب توده در رشد و شکست فرقه دموکرات می‌پردازد. حزب توده به عنوان یک حزب طبقاتی موفق عمل کرده بود اما در جذب اقوام مختلف چندان موفق نبود. در بین ادیان فقط مسیحی‌ها به حذب توده پیوستند و آسوری‌ها، یهودی‌ها و اهل تسنن به این حزب گرایش نداشتند. اما در اقوام مختلف حزب توده توانست در آذری زبان‌ها جایگاه خوبی پیدا کند. این حزب با اینکه به خواسته‌های قوم آذری زبان در تبریز و سایر شهرها توجهی نمی‌کرد اما توانست نفوذ زیادی بین این قوم داشته باشد. با ظهور فرقه دموکرات تمام دفاتر حزب رای به پیوستن به این فرقه دادند و از حزب توده جدا شدند. اما اختلاف بین این دو گروه تا زمان تشکیل کنگره جبهه اتحاد مشخص نشد.

اپیزود شصت و نهم پادکست ایران و انقلاب تاثیر اقوام مختلف در قدرت گرفتن احزاب یا افراد را روایت می‌کند. استبداد زمانی رخ می‌دهد که حاکم یک حکومت، هیچ پایگاه اجتماعی بین اقوام مختلف نداشته باشد.

شما میتونید از طریق شماره کارت ۵۰۴۱۷۲۱۱۱۲۷۹۱۹۴۳ به نام مجتبی شایسته از ما حمایت مالی کنید.

شما همچنین از طریق این لینک میتونید به از طریق تتر از ما حمایت کنید.

 ما را در کست باکس با جستجوی عبارت پادکست ایران و انقلاب یا تاریخ شفاهی انقلاب های ایران را در کست باکس جست و جو کرده و یا اینجا را کلیک کنید. صفحه ما در اپل پادکست اینجا و در گوگل پادکست را اینجا می‌توانید پیگیری کنید. همچنین کانال تلگرام ما را هم در اینجا و صفحه رسمی توییتر ما را هم در اینجا می‌توانید پیگیری کنید.

 

 

Rate it
اپیزود قبلی
کشاورزان و توده
تاریخ، سیاست، اجتماع
play_arrow
share playlist_add
close
  • 26

پادکست

اپیزود ۶۸ – علت شکست حزب توده در طبقه متوسط مرفه و توده روستایی

مجتبی شایسته ۲۸ بهمن ۱۴۰۲

شصت و هشتمین اپیزود پادکست ایران و انقلاب به روایت شکست حزب توده در ایجاد پایگاه اجتماعی در طبقه متوسط مرفه یا مالک و توده روستایی می‌پردازد. حزب توده با […]

ادامه trending_flat

نظرات این اپیزود (0)

نظرتون را درباره این پست این‌جا بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.